R THIS IS PETER
¥ || JENNINGS FOR

WORLD NEWS
TONIGHT.
S8 IN A STORY THAT {f
i COULD PROVE
EMBARRASSING T0

ABC NEWS HAS
LEARNED THAT

A

765414



MOTHER JONES

|
|

HOWRABG SPIKES

THE NEWS

he seventh floor at 7 W. 66th Street, a non-
descript gray stone building close to Central
Park in Manhattan, is where ABC’s World
News Tonight is made. Beginning about 9:15
every morning, anchorman Peter Jennings,
executive producer Bill Lord, and a staff of
talented and ofttimes frantic reporters, edi-
tors, and technicians pore over mountains of news-wire
copy, film, tape, notes, and memos, make and answer
hundreds of phone calls, meet, caucus, argue, laugh—all at
breakneck speed—until Jennings takes an elevator down
to the studio on the third floor, slips in front of the camera
at 6:29 p.M., snuffs out an Export A cigarette, looks Amer-
ica in the eye as calmly as if he had been at the beach all
day, and says, “Good Evening. Today . . .”

What you see next, if you happen to tune in to ABC, is
what you get—some 24 minutes of today’s “news,” ar-
duously selected and carefully edited from material that
could easily have created 24 hours of uninterrupted, com-
mercial-free television. The selection and editing process is
designed to produce, along with news and entertainment,
an aura of objectivity. And when 24 minutes of news is
selected from 24 hours of worldwide coverage, that’s the
best you can expect to get from ABC, or any network—an
aura of objectivity. This article, though, is not about what
you get so much as what you don’t get from ABC News—

or at least what you didn’t get during 1984.
In the course of choosing what to air on the evening

news, many more stories than you ever see get spiked: a |

term derived from some newspaper’s city desk, where
rejected stories were literally jammed onto the editor’s
filing spike. In analyzing the objectivity of any news opera-
tion, whether print or broadcast, the stories on the spike
reveal as much as the stories that are run.

Most of the stories rejected by ABC or any network are
judged to be lacking merit, importance, or news value. But
among ABC’s many “spikes” from 1984 are three hard-
hitting exposés that did seem to meet those criteria, but
were rejected anyway. The spiking of these three stories
reveal some interesting things about one network’s objec-
tivity, and their suppression raises some important ques-
tions about whether or not the ABC news is made just a
little differently during election years.

Unlike most other stories on ABC'’s spikes, these three
were developed at considerable expense by producers and
reporters in ABC’s elite investigative unit, which occupies
a row of offices on the second floor of the same building
where Jennings and Lord make the news. What is interest-
ing about these stories is that they were all about powerful
Republicans: U.S. Information Agency Director Charles

Wick, Nevada Sen- =
By MarkDowie

ator Paul Laxalt, and

Three Reaoan Administration Scandals That
Never Appeared OnWorld News foniohi

NOV./DEC.

1985



MOTHER JONES

then Secretary of Labor Raymond Donovan. The Wick
and Laxalt stories were not the sort of casual outtakes one
hears of lying about on the cutting-room floor. They were
both fully developed, completely scripted stories. ABC
had spent tens of thousands of dollars and hundreds of
work hours on each of them. Reporters and crews were
flown around the country on investigations that lasted for
months. There have been bigger investigative projects at
ABC, as we shall see, but these two were relatively high-
budget stories with high-level approval. In both cases, the
stories had passed through a series of approvals and chal-
lenges that sometimes reached the top level of the ABC
News hierarchy—that is, above Peter Jennings and Bill
Lord.

So why didn’t they air? Explanations vary, depending on
the story and whom you talk to. Senior executives at ABC
offer reasons like: “It was old stuff,” “The facts weren’t
there,” “We had legal problems with it,” “It wasn’t a big
enough story.” Producers and reporters who worked on
the stories, most of them with years of experience in
television and more than a few awards to show for it, aren’t
so sure. They say that something strange happened at ABC
News in 1984. It was, in the words of one ABC producer,
“unlike any year I can remember in television.”

Before telling the stories that ABC wouldn’t, it seems
worthwhile to dispense with one of the most frequently
invoked theories for why they didn’t run—libel. Both
Charles Wick and Paul Laxalt threatened ABC with libel
suits if the network aired the stories about them. Such
threats from powerful figures have become commonplace.
Some, like Generals William Westmoreland and Ariel
Sharon, actually follow through and file suit. It is a sad but
undeniable fact that mere threats of legal action from
powerful figures often effectively chill news coverage.

It is important to note, however, that all three of these
stories have appeared elsewhere: in print. The Wick story
ran in Mother Jones (November 1984) after it was spiked by
ABC. The Laxalt story, which also ran in Mother Jones
(August/September 1984), was published before ABC be-
gan its investigation. In fact, the network hired Mother
Jones author Robert I. Friedman as a consultant to its

Wide World Photo

M USIA DIRECTOR CHARLES WICK—NEWS OF HIS SCANDALOUSLY RUN
NURSING HOME NEVER MADE ITONABC’S WORLD NEWS TONIGHT.

Wide World Photos

MRAYMOND DONOVAN
Ex-Secretary of Labor

W PAUL LAXALT
Senator from Nevada

investigation. And the New Republic, hardly the radical
organ Mother Jones is, ran the Donovan story a few
months after ABC had the same information. None of the
publishers of these print stories—virtually identical to the
ABC stories—have been sued.

Charles Wick, director of the U.S. Information Agency
(USIA), has been a constant source of minor embarrass-
ment to the Reagan administration. From the day he
arrived in Washington, touted as a movie mogul (despite
the fact that the most famous of his few films was Snow
White and the Three Stooges), Wick has managed to keep
at least one foot in his mouth for most of his four years in
office. Since the day he was caught taping his own phone
conversations, he has remained a consistent target of
minor ridicule from the press and members of his staff. To
each, he has provided a seemingly endless supply of out-
rageous gaffs, some of them even recorded for posterity on
his personal Dictaphone. He gave us a whiff of genuine
scandal with “Kiddiegate,” the offering of lucrative sine-
cures to the children of cabinet members and Republican
heavyweights. Wick’s antics have served to provide one of
the best ongoing comic farces in Washington since Wilbur
Mills consorted with Fanne Foxe.

But an ABC investigative team led by then senior pro-
ducer Marion Goldin discovered that Charles Wick was
more than an amusing source of malapropisms, misplaced
in high office by an old friend. He was not, as was reported
when he came to Washington, just a movie mogul. He was,
as well, a nursing-home mogul. And one of his nursing
homes, ABC learned, had, back in the late *70s, left much
to be desired.

In March 1984 Goldin and her crew traveled to Califor-
nia, where they uncovered records in the state attorney
general’s office of major legal actions that had been taken
against the Wick Financial Corporation. The corporation,
owned jointly by Wick and his wife, Mary Jane, operated a
chain of nursing homes in California and Missouri. In
California, ABC correspondent Peter Lance interviewed
state nursing-home inspectors on camera who said that
Wick’s hospital in Visalia was among the worst they had
seen. One veteran inspector even said that the stench and
the conditions were so bad that he was unable to stay in the
home throughout the inspection.

ABC also obtained photos from the attorney general’s
office that had been taken in the Visalia home during the
inspection. The photos documented deep and infected

NOV./DEC.
34

1985




MOTHER JONES

bedsores, dangerously re-
strained patients, and serious
health and safety hazards scat-
tered throughout the home. In
all, there were 23 class A (life-
threatening) violations filed
against Wick in Visalia. Six-
teen of the violations were up-
held in a state hearing. Patients
had to be transported to other
facilities, and Wick’s nursing-
home license was suspended
until conditions were im-
proved. After a protracted le-
gal struggle with the state of
California, during which Wick
filed slander suits against the
inspectors and hired detectives
to surveil them, Wick finally
settled for an $8,500 fine and the lifting of the suspension of
his license. (By all indications, Wick has, since the settle-
ment, improved the management of his nursing homes.)

Once they had documented the California side of the
Wick story, Goldin, Lance, and the ABC investigative
crew flew to Washington. There, they examined records of
the confirmation proceedings on Wick that had taken place
before the Senate Foreign Relations Committee in April
1981, when the Reagan administration took power. Upon
interviewing Committee Chairman Charles Percy, Lance
discovered that the full committee had heard nothing
about Wick’s nursing-home violations. The record of mate-
rial provided by Wick shows that he did mention his legal
problems with the state. But the reference made the whole
incident sound insignificant, reminiscent of Wick’s earlier
claims that the inspection was nothing more than a politi-
cally motivated publicity stunt orchestrated by California
Governor Jerry Brown. When Lance and Goldin showed
Percy the photos of gaping bedsores, the senator was
visibly disgusted. He said that if he had seen the pictures in
January, he would have questioned Wick on the matter
during his confirmation hearing.

It was vintage investigative television: Old people bru-
talized by callous corporado (who happens to be one of the
president’s best friends) . . . nursing-home inspectors gag-
ging at conditions . . . powerful Republican senator recon-
sidering his approval of powerful Republican appointee
... and all of it on camera.

Marion Goldin and Peter Lance immediately prepared
an eight-and-half-minute script for approval by Bob Frye,
executive producer of World News Tonight. A day or two
after they submitted the script, according to a source at
7 W. 66th Street, Goldin received a call from Frye. He was
having trouble, he said, “with the fourth floor.” It is from
the fourth floor at 7 W. 66th Street that Roone Arledge and
his fellow executives preside over ABC News. It is on that
floor, allegedly, that the buck stops on all major news
decisions. And given who Charles Wick was, this was a
major news story.

On April 4, 1984, Goldin and Lance were summoned to
a meeting in the fourth floor conference room. They were

The Wick and the Laxalt
stories were not the sort
of casual outtakes one
hears of lvino about on the
cutting-room floor

joined at the meeting by Bob
Frye; Dick Wald, senior vice
president; George Watson,
vice president; David Burke,
vice president and assistant to
the president of ABC News;
and Sam Antar, the news divi-
sion’s chief lawyer.

Wald and Burke, respec-
tively No. 2 and No. 3 in the
ABC News hierarchy, did not
want to air the story. Wald had
expressed reservations about it
a few weeks earlier but had
allowed the investigation to
proceed. Now he and Burke
were determined to kill it. It
was old, they said, the nursing-
home inspection having taken
place back in 1977. (There were articles about the inspec-
tion in a local Fresno, California, paper; but there had
been no national coverage of Wick’s nursing-home prob-
lems). Furthermore, argued Wald and Burke, Wick had
cleaned up his act.

But the 1977 inspection wasn’t the news hook, argued
Goldin and Lance. The hook was that the whole matter
had somehow escaped the attention of the U.S. Senate and
that Wick had been confirmed unchallenged. And the
story, they said, had plenty of contemporary news value.
Hadn’t Senator Charles Percy, only hours before, gone on
record saying things might have been different had he seen
the photos and known of Wick’s business history? Further-
more, Lance pointed out, one of the nursing-home inspec-
tors, Steve Burton, had recently filed a libel suit against
Wick, who had called Burton a “Gestapo agent.”

Burke and Wald held their ground. “That’s the way
people look in nursing homes,” Wald said of the grotesque
photos that had made Percy blanch. He had already said
that “Jews are always calling people Gestapo agents.” The
more subdued David Burke pointed out that Burton had
not yet actually filed papers in his libel suit against Wick.
The story was just not going to air. They were killing it.

Goldin and Lance continued to fight for it. Perhaps there
were changes that could be made in the script. More
reporting could be done. Wasn’t there some way to rescue
all this hard work and expense?

“All right,” said Wald to Lance, “why don’t you and that
woman write a shorter script, two and half minutes max,
and let me have a look at it.” (“That woman,” of course,
was Marion Goldin, who was still in the meeting.) Goldin
and Lance agreed.

Furious, as he prepared to leave the meeting, the brash
and impetuous Peter Lance went for the last word. “There
have been allegations,” he said, “that someone over at
‘Thirteen-thirty’ who has a personal relationship with Wick
may have killed this story. What are we going to do if that
ever gets out?” The discussion heated up again.

“What if Mr. Wick does have a friend at ‘Thirteen-
thirty,”” said Wald. “It’s still not a valid story.” In the angry
exchange that ensued, someone mentioned the name Ev

NOV./DEC.

35

1985




MOTHER JONES

Erlick. Wald exploded.

“If you ever suggest that Ev Erlick would interfere in a
story,” Wald shouted, “you will never attend another edi-
torial meeting in this network!”

Mentioning Erlick’s name was uttering a blasphemy on
sacred ground. This was, after all, the floor where the final
decision on the news is supposed to be made. Lance was,
with his question, suggesting that that might not be the
case. Everett Erlick does not even work at 7 W. 66th
Street. His office is more than ten blocks away at 1330
Avenue of the Americas (familiarly known as “Thirteen-
thirty”), the world headquarters of American Broadcast-
ing Companies: the broadcasting, publishing, and film-
making conglomerate that owns the ABC network, which
produces the ABC news. There is a clear understanding at
ABC, in fact at all three networks, that the news organiza-
tions are autonomous and that the news itself cannot be
tampered with either by the broadcasting arm or by the
parent corporation. Only by carefully insulating news judg-
ment from corporate influence, goes the rationale, can the
all-important aura of objectivity be preserved.

Ev Erlick is executive vice president, general counsel,
and a director of the parent corporation, ABC Inc., where
he has worked for 24 years. He is listed on ABC’s 1984
organization chart as No. 3 in command under chairman
Leonard Goldenson and president Fred Pierce. The sug-
gestion that he or anyone else at the parent corporation of
the ABC network would in any way attempt to influence or
manipulate the news is anathema. “It has never happened
in my 20 years with ABC,” claims vice president George
Watson, who recently became chief of the Washington
bureau. Everyone at ABC who was asked by Mother Jones
insisted that the only person who could overrule Burke and
Wald on Wick or any other story is Roone Arledge, the
president of ABC News. “Ev Erlick,” Watson insists, “has

MEVERETT ERLICK
Executive Vice President, ABC Inc.

mDAVID BURKE
Vice President, ABC News

never played a role in instigating news coverage or convinc-
ing us to do or not to do anything.” Watson makes that
claim despite the fact that Sam Antar, the news division’s
lawyer who attended the Wick meeting, reports not to
Roone Arledge or even to the network president, Tony
Thomopoulos, but above both of them to Ev Erlick.
Also, Mother Jones has obtained a letter, which was
delivered by a network courier on April 1 from Charles
Wick’s attorney, Sidney Dickstein, in Washington to Ev
Erlick in New York. The letter refers to a telephone con-

versation between Dickstein and Erlick on March 31, and
reads, in part: “Aside from their [sic] defamatory aspects,
which I assure you we will regard most seriously, it [the
Wick story] hardly would appear to be newsworthy.” A
copy of the letter was routed to David Burke on April 2—
two days before the critical meeting where the Wick story
was axed. (The two-and-a-half-minute version never ran.)
George Watson admits that he knew of the letter’s exis-
tence, but says he did not know whether Erlick had ever
communicated with David Burke or Dick Wald about the
story, both of whom were unavailable for comment. Ev
Erlick also declined an interview with Mother Jones.

We will return to Ev Erlick and his role at ABC Inc. But
first, another intriguing spike at ABC News.

M THAT SENATOR PAUL LAXALT HAS ACCEPTED CAMPAIGN CON-
tributions from well-known organized-crime figures in Ne-
vada is not news. By September of 1984 the Miami Herald,
the Wall Street Journal, and several other newspapers had
long since established and published the fact. But that Paul
Laxalt was attempting to use his enormous influence (not
only as a senator but also as one of the president’s closest
friends) to persuade Attorney General William French
Smith to order the FBI to stop its aggressive undercover
investigations of Laxalt’s campaign contributors was—in
the opinions of Bill Lord, Peter Jennings, and, some even
claim, Roone Arledge—a story worth airing. But you
never saw it. It’s edited and in the can—on a shelf some-
where at 7 W. 66th Street.

The scene at the demise of the Laxalt story was similar to
that of the Wick story, in that it took place on the fourth
floor at 7 W. 66th Street and that many of the same players
were involved. Peter Lance was again the correspondent.
Dick Wald and David Burke were again involved. Bill
Lord, the executive producer, was enthusiastic about the
story, which was scheduled to air on Friday, September 21,
two days before CBS was scheduled to broadcast a similar
Laxalt story on 60 Minutes. As Lance and Lord read
carefully through the script, looking for ways to strengthen
the story, Peter Jennings walked into the conference room
with a letter he had just received from Laxalt’s attorney
Seymour Shainswit. The letter said that Laxalt had just
filed a libel suit against the Sacramento Bee and would file
one against ABC as well.

Given Laxalt’s litigious reputation, any news executive
would be concerned by this threat. However, it was clear
from the script that ABC was making none of the allega-
tions that had led to the Bee suit, i.e., that Laxalt had been
skimming money at a gambling casino he owned in Carson
City, Nevada. Nonetheless, the letter was alarming.

Roone Arledge was informed. In an action that still
baffles some producers, at least those who cut their teeth in
the competitive world of scoop journalism, Arledge called
CBS 60 Minutes executive producer Don Hewitt. Arledge,
who may already have discussed the Laxalt story with
Hewitt, knew that 60 Minutes producer Lowell Bergman
had also been investigating Laxalt. Hewitt said that he too
had been threatened with a libel suit by Laxalt. Hewitt
commiserated with Arledge over their mutual plight and
agreed that there indeed might be a problem with this story

NOV./DEC-

1985




MOTHER JONES

—particularly with Joseph Ya-
blonsky, the former Las Vegas
FBI bureau chief who was a
major source for both the CBS
and ABC stories. Yablonsky, a
crack undercover investigator
who had earned himself the
nickname “King of Sting,” had
in 1979 been sent to Las Vegas
by FBI Director William Web-
ster to head the local bureau.
Part of his assignment was to
implement a major crackdown
on organized crime in Nevada.
Some of Yablonsky’s targets
were also, as it turned out,
some of Paul Laxalt’s support-
ers. Which is why Laxalt asked
the U.S. attorney general to
order Webster to muzzle Joseph Yablonsky.

When 60 Minutes correspondent Mike Wallace told
Hewitt that Yablonsky had burned him by granting ABC
an interview after promising CBS an exclusive, Hewitt
decided to remove the Laxalt story from that Sunday’s
schedule. Arledge decided, evidently, that what Yablonsky
did to CBS invalidated everything he had told ABC and
ordered the story removed from the Friday evening news.
It wasn’t killed, said Arledge, only delayed until they could
be more certain about Yablonsky’s reliability. Lord or-
dered his staff to finish production on the story for possible
use at a later date.

If Laxalt runs for president in 88 or is nominated for the
Supreme Court, it will be interesting to see if ABC then
airs the story it has had in the can since September of last
year. That will be largely up to Bill Lord, who refused to be
interviewed for this story.

WBY EARLY OCTOBER 1984, THERE HAD ALREADY BEEN LOTS OF
print and broadcast reporting on Secretary of Labor Ray-
mond Donovan. It was widely known that Donovan had
brushed elbows with some unsavory characters in the
course of doing business in New Jersey. That month, right
before the presidential election, Donovan was indicted on
one count of grand larceny and 136 counts of falsifying
business records and New York Transit Authority docu-
ments. Since that was all widely publicized, there didn’t
seem to be much hot news around about Donovan. How-
ever, producer Bill Lichtenstein and reporter Michael
Connor were kept on the story anyway. What Lichtenstein
found in Washington was, it would seem by most defini-
tions, “hot news.” He learned that the FBI had known
much of what we now know about Donovan, long before
he was confirmed as secretary of labor. However, with the
complicity of White House counsel Fred Fielding, the FBI
had kept its findings from the Senate Labor and Human
Resources Committee, which holds confirmation hearings
onnominees for secretary of labor. Donovan was confirmed
and served three and half years in office before infor-
mation that could have stopped his confirmation surfaced; it
led to his indictment and, ultimately, to his resignation from

“If vou ever suggest
that Ev Erlick would
interfere ina story, vou
will never attend another
editorial meetina!™

the Reagan cabinet.

Charlie Stuart, who had re-
cently become head of the
ABC investigative unit, ar-
gues: “The story should have
run. True, there was some old
information that had to’be re-
peated. But the fact that the
FBI had voluntarily withheld
vital evidence of malfeasance
from the Senate was both new
and important.” .

Reminiscent of the Wick
story, Connor and Lichten-
stein were able to persuade a
leading Republican Senator,
Orrin Hatch, chairman of the
Senate Labor and Human Re-
sources Committee, to appear
on camera. Hatch said, as he had said before, that he was
very disappointed with the FBI’s role in the Donovan
investigation. Once again, a producer delivered dramatic
footage with a contemporary news peg. Evidently, it was
not dramatic or contemporary enough for the evening
news.

“This was just not compelling enough information,” says
Michael Connor, the correspondent on the story. “Most of
the material was old.” That Connor did not see much merit
in the story certainly made it easier for News to spike it.

In March 1985, when Raymond Donovan resigned from
his post to defend himself in court, ABC News finally saw
fit to run a portion of the story it had kept on file since
October 1984. Donovan’s resignation was the hook, not
the fact that the White House counsel and the FBI had
managed to keep such vital information from the Senate.

ABC cannot be fairly accused of being soft on Donovan.
Since 1981 the network has broadcast more than 20 reports
on him alone. What was unique, however, about the Oc-
tober 1984 report was that it was a stronger indictment of
the Reagan administration than it was of Donovan. Al-
though the subject was the secretary of labor, this third
unaired story might more accurately be described as being
about Fred Fielding, the FBI, or both.

W THESE THREE INCIDENTS OF SELF-CENSORSHIP DO NOT BY
themselves add up to a partisan conspiracy at ABC. Yes,
they were compelling stories about powerful Republicans.
And yes, they were all spiked during an election year. It
does look a bit suspicious, but when twenty-three and a
half hours of coverage of a day’s events end up on the spike
every day, lots of good stories never reach the air. What
makes the suppression of the Wick, Laxalt, and Donovan
stories intriguing is to contrast them with the election-year
investigation of Geraldine Ferraro.

Of course, Ferraro was an inevitable media curiosity,
particularly to male-dominated media. Almost overnight
she had risen from relative obscurity to become the first
woman nominated for vice president. There was a lot to
learn about her. Each of the networks assigned an extra
reporter or two to her campaign. Then, not long after

NOV./DEC.
37

1985




MOTHER JONES

Ferraro’s nomination in San Francisco, husband John Zac-
caro’s business interests began to surface, reeking of poten-
tial scandal. Roone Arledge immediately ordered the for-
mation of a special investigative team to examine the
Zaccaro holdings. Special teams are not new to ABC. One
was formed during the Iranian hostage crisis. The result
was an unforgettable special broadcast hosted by Pierre
Salinger, aired within a week of the hostages’ release.
Other teams have been formed to investigate the Walker
spy family and to track down Josef Mengele. But the
Ferraro team, according to sources close to the effort, was
something else altogether.

“It was ferocious,” said one reporter who refused to
accept an assignment on the “Ferraro SWAT Team.” He
said he hadn’t seen such an enormous news-gathering
effort “since the Iranian hostage crisis in 1979.” “When I
saw this thing forming and was asked to join up,” said
another reporter, “I declined. It was a hit squad.”

One reporter, who asked not to be identified and who
did leave a regular assignment to work on the Ferraro
investigative team, admitted that SWAT team was an ap-
propriate term for the project. He and other sources told
Mother Jones that ABC hired several tax experts and
accountants to join the team. “The Ferraro effort involved
the whole hierarchy of ABC News,” he said. It was coordi-
nated from the fourth floor, where David Burke held
regular meetings with the team and kept a conference line
open with the Washington bureau throughout the entire
investigation.

“Ferraro SWAT Team” member Steve Shepard, who
spoke on the record, remembers more: “At one point we
were assigned to stake out an old building in south Manhat-
tan that was owned by Zaccaro. We were assigned to ask
people coming in and out of the building to determine
whether or not one of the factories in there was a nonunion
sweatshop.”

“After allegations of a pornography outfit in one of
Zaccaro’s buildings appeared in [the Reverend Sun Myung
' Moon’s| Washington Times,” recalls another team mem-
ber, “we were assigned to go snoop around there.”

“This was a story without a budget,” recalls yet another

Wide World Photo

L Nt

MVICE PRESIDENTIAL CANDIDATE GERALDINE FERRARO—AN ABC **SWAT
TEAM" WENT AFTER HER AND HER HUSBAND'S FINANCES.

ABC staffer who was not on the team. “It was the kind of
story where if you needed a chartered plane, it was yours.
Want to send five reporters to California? They go. There
are no limits. On a normal ‘producer option’ story, if you
need to stay in a motel in upstate New York for one night,
you need to check with the producer. On a Roone-ordered
‘SWAT team’ project, there are no holds barred.”

The ABC Ferraro investigation was not, despite the
protestations of some ABC staffers, singularly aggressive.
Other news organizations, most notably the Philadelphia
Inquirer, formed Ferraro teams, and some, like New York
magazine and the Washington Times, were far more ob-
sessed with scandal about Ferraro than ABC. CBS and
NBC assigned one or two additional reporters-and each
retained a tax consultant when the Zaccaro angle ap-
peared. But neither of their investigations were ordered up
by the chief executive officer of the news division. Nor
were they run out of the executive offices of the network.

ABC reporter Bill Sherman, who consulted briefly for
David Burke on the project, defends the ABC effort. “It
was admittedly quite complete coverage, but it was also
evenhanded and fair to Ferraro.” “Ferraro was, after all, a
part of a national political ticket,” said ABC vice president
and executive producer Jeffrey Gralnick. “She stood a
chance to be a heartbeat away from the president. As with
McGovern and Eagleton, were her candidacy withdrawn,
it would have a major effect on the outcome of the elec-
tion. This was a big story and it deserved the effort ABC
gave it.”

“It was,” in the words of one ABC staffer, “a legitimate
journalistic endeavor that showed what a network could
accomplish if it really wanted to get to the bottom of
something.” True enough. “But why didn’t ABC commit
all that time and money to its investigations of Charles
Wick, Paul Laxalt, and Ray Donovan?” asked one pro-
ducer. “And, at the very least, why didn’t we run with what
we had?” echoed another.

MTHEABC NEWS POLICY MANUAL, WHICH—ON STRICT ORDERS
from ABC News president Roone Arledge—is required
reading for all employees, says, in part: “Those of us who
work in the news share a paramount responsibility to
maintain our reputation for fairness, accuracy and impar-
tiality. . . . We must never be obligated to any interest other
than the public’s interest in the full, fair and accurate
reporting of the news.”

Although there are strong feelings—particularly among
the liberals that work for ABC—that these central tenets of
the network news policy were violated in 1984, it is unlikely
that violations were made intentionally or overtly. None of
our many sources on this story ever remember Ev Erlick,
Roone Arledge, or anyone else at ABC saying anything
like: “Don’t broadcast anything during the election year
that will embarrass the Reagan administration,” or “Let’s
do everything we can to ensure a Republican victory,” or
“Trash Ferraro.” Broadcast corporation executives have
intervened directly on specific stories, as William Paley is
known to have done on Watergate. However, it is a rare
event at any network and is unlikely to involve stories
concerning electoral politics.

NOV./DEC.
38

1985




MO T'HIERJIOIN:E'S

This is not to suggest that
network executives aren’t in-
terested in the outcome of
elections. Operating under
heavy federal regulation, they
are as interested as any busi-
nessmen in who wins. In 1984,
ABC executives had a more
than usual interest in who was
elected president. In fact, for
ABC, a Reagan defeat would
have been disastrous.

ABC Inc. was available for
a friendly buyout during the
past several years. In 1984
chairman and chief executive
Leonard Goldenson, then 78,
owned some 400,000 shares of
the company’s stock. Accord-
ing to a Wall Street security analyst who follows media
corporations, Goldenson was frustrated in his search for a
successor. Fred Pierce, president of ABC Inc. in 1984,
apparently disappointed the aging chairman. Goldenson
therefore began looking outside the company for good
management.

One way to be certain that a company is well managed in
the future is to sell it to another well-managed company.
It’s also an excellent way to make a quick killing on your
stock, as sound companies like ABC are usually purchased
at a considerable premium over the market price of the
stock. So ABC Inc. was, as they say on Wall Street, “on the
block” in 1984. It was in 1984, in fact, that ABC was first
approached by Capital Cities Communications, acompany
about one-fourth the size of ABC and led by a longtime
business associate of Leonard Goldenson, Thomas Mur-
phy. Capital Cities is reputed to be one of the best managed
media corporations in the country. But ABC’s ratings were
slipping, and, along with them, the company’s value to a
potential buyer.

A quick way to make a broadcast network with sagging
ratings more valuable to a potential buyer is to increase the
number of stations that it owns. Owned stations generate
immeasurably more income for a network than affiliate
stations. Owned stations are in fact the “cash cows” that
feed the networks. It is in turn the networks, with their
lucrative revenues from owned stations that have become
the financial engines, that drive the always acquisitive and
expansionary media corporations that own them.

Affiliate stations, which are not owned by the network,
are “assets” in a limited sense of the word, simply because
they expand a network’s advertising base. But a network
has to pay its nonowned affiliates to broadcast network
programming. And it can only collect ad revenues sold
against that programming. If the network owned those
stations, it would not only be able to dictate what is aired
from the network and not have to pay for it, but it would
also receive all the profits from local daytime broadcasts
and the local news, two major sources of revenue that
would otherwise be split with the owners of the affiliate
stations. The bottom line is, the more affiliate stations you

=

"It was ferocious,”
said one renorter who

refused to accept an
assionment on the
“Ferraro SWAT Team.”

can buy and own for yourself,
the more money you can make
in the broadcasting business.

At the beginning of 1984,
there still existed a Federal
Communications Commission
(FCC) rule that said: any one
person, corporation, or net-
work could own only seven
television stations (and seven
AM and seven FM radio sta-
tions). It was called the 7-7-7
rule. Mark Fowler, the Rea-
gan-appointed chairman of the
FCC, believed that the 7-7-7
rule should eventually be re-
pealed. The networks loved it,
particularly ABC, since it was
trying so desperately to make
itself more attractive to buyers.

Unfortunately, Congress (as well as the powerful Mo-
tion Picture Association lobby), which seemed to have
little abiding affection for television networks, did not love
it as much. The specter of monopoly was obvious. Ev
Erlick, who had reputedly never lost a major battle with
the FCC, was immediately dispatched to be point man for
ABC Inc. For most of his 22 years with the company,
Washington affairs had been a major part of Erlick’s re-
sponsibility. And he evidently handled his Washington
assignments so well that he has been passed over at least
once, possibly twice, for the presidency of ABC.

In January he was also recruited by all three networks to
represent them on a forum impaneled to present the major
positions on the rule change to the commission.

In Washington, what became clear to Erlick and all
parties lobbying for positions on the rule change was that
the closer the matter came to the legislature the more
critical Paul Laxalt became to their cause. As chairman of
the Senate Appropriations Subcommittee on Commerce,
Justice, State, the Judiciary, and Related Agencies, Laxalt
is very influential in stopping or advancing any legislative
proposals relevant to the FCC appropriations that come
before him. The FCC, the networks, and other parties
interested in repealing the ownership rule all hoped that
the matter would never come to legislation. But if it did,
Laxalt’s subcommittee could easily call the final shot by
attaching a rider to future FCC appropriation bills mandat-
ing certain rule changes or rule-change procedures. Laxalt
was in no one’s pocket on this issue. According to one
staffer, “He listened to everyone and was prepared to go
either way.” It’s hard to believe that Laxalt’s centrality on
the issue ever escaped the minds of Erlick and other ABC
executives for the rest of 1984.

As for the subjects of ABC'’s other spiked exposés—
Charles Wick and Ray Donovan—neither were as critical
to ABC’s immediate future as Laxalt. But Wick and Dono-
van were critical to the future of the Reagan administration
and a Republican victory in November. And there can be
no denying that a Republican-appointed FCC was vital to
—Continued on page 53

NOV./DEC.
39

1985




How ABC Spikes
The News

CONTINUED FROM PAGE

ABC’s immediate future. Walter Mon-
dale would almost certainly have ap-
pointed someone who would have sup-
ported cutting the ownership rule to
five or fewer, thus making ABC—or
any other network—a much less valu-
able acquisition.

So again, although it is unlikely that
ABC adopted an internal electoral
strategy to ensure the reelection of
Ronald Reagan in 1984—and certainly
not one that involved overtly tampering
with the news—there was undoubtedly
a tone set throughout the corporation
by the expressed political urgencies of
the year, and that tone was felt by
everyone there. The consequences are
on the spike at 7 W. 66th Street: three
stories that probably would have run in
any other year.

For ABC, and at least some of its
investigative targets, the ending has
been a happy one. The FCC bowed to
pressure from Congress and issued a
ruling allowing networks ownership of
12 television stations (and 12 AM and 12
FM radio stations), thus adding five
new major market areas to ABC’s tele-
vision network (already the largest sin-
gle advertising medium in the world)
and making the company a much more
attractive merger candidate. Capital
Cities Communications saw the value
and bought ABC last March for $3.5
billion (the largest media merger in his-
tory). The purchase was made at a $47-
per-share premium (giving Leonard
Goldenson a cool $20 million more than
he could have made on the open mar-
ket). The FCC rule change (from 7-7-7
to 12-12-12) was the sine qua non of the
merger. A clause in the merger agree-
ment even stated that the whole deal
was off if the new rule did not become
effective. It became so on April 2.

hen it comes to television,
questions of objectivity such
as these are not merely aca-

demic. The networks, and their news
programs, unlike their print counter-
parts, are heavily regulated by the
federal government. Did ABC break
the law in 1984? The FCC “Fairness

39

MOTHER JONES

Doctrine,” which applies to controver-
sial issues of public importance—rather
than people, candidates, or parties—
was probably not violated. The “equal
time” provision, which allows candi-
dates for office to demand equal time
with an opponent, was clearly not
breached by incidents in this story.

There is, however, a lesser known
and infrequently invoked FCC provi-
sion called the “Public Interest Stand-
ard” that might apply. The provision
forbids what FCC official David Han-
kin refers to as “out-and-out bias or
distortion in news coverage.” To prove
that a broadcast licensee has violated
the Public Interest Standard, according
to Hankin, a claimant must produce
“concrete evidence of intent to deliber-
ately distort; you know—a memo or a
smoking gun.”

In an interview with Mother Jones,
Hankin said that ABC’s 1984 news rec-
ord sounded like an interesting case,
although he pointed out that only pro-
grams that are aired are subject to com-
plaint. So that leaves Geraldine Fer-
raro. And Hankin doubts that she will
complain. Since the FCC ruled against
the Central Intelligence Agency on
ABC’s Rewald story (wherein ABC re-
ported, on extremely tenuous source
information, that the CIA had at-
tempted to assassinate Hawaiian finan-
cier and self-described CIA agent
Ronald Rewald), it was unlikely, said
Hankin, that Ferraro or anyone else
would file a Public Interest complaint
against ABC for a while. But evenif she
did and the FCC brought a judgment
against ABC, there would still remain
larger unresolved issues raised by
ABC’s 1984 news coverage.

On September 14, 1984, about a
week before CBS was scheduled to air
its version of the Laxalt story, Mike
Wallace appeared on the Donahue
show. In the course of bantering with
Phil Donahue, Wallace mentioned the
Laxalt story and boasted of having ma-
terial on the senator that could change
the course of the presidential election.
While there was certainly as much hype
as there was truth in that remark, it did
illuminate another central question
raised by events at ABC during 1984.

Could a single television network,
even a single television story, as Wallace
seemed to be suggesting, change the
course of a presidential election? In
1984, when Reagan had such a domi-
nating lead throughout most of the

NOV./DEC.
3.3

1985

campaign, the answer was probably
not. However, in a closer contest, em-
barrassing exposés of people as close to
a candidate as Charles Wick, Paul Lax-
alt, and Raymond Donovan were to the
president might be enough to change
the outcome of the election. Who in the
networks then should hold the power to
make decisions that can affect a presi-
dential election? The people responsi-
ble for producing the news or the peo-
ple responsible for maximizing profits
for the parent corporation?

Television’s enormous influence is
not lost on network executives. As
ABC 20/20 executive producer Av
Westin puts it: “Television news has
changed the way America is governed
... votes. .. thinks. The power of tele-
vision news astonishes even those of us
who work for it.” When there are bil-
lions riding on an election, the tempta-
tion to intervene in the news must be
overwhelming. And as long as net-
works are owned by corporations with a
major stake in deregulation, tempta-
tion is unlikely to subside.

Mark Dowie is a contributing editor of
Mother Jones.

AIRHAVEN COLLEGE

f

“I took the road
less traveled...”

“..and that has
made all the difference.”

If following the crowd doesn't
interest you then take a step
in our direction. We help
independent minds see the
forest and the trees

Fairhaven College
Western Washington University
Bellingham, Washington 98225
(206) 676-3677




